Var klimatsmart - anmäl om e-faktura!

Ekerö Bostäder arbetar aktivt på att öka servicen till våra hyresgäster, samtidigt som vi aktivt arbetar för mer klimatsmarta rutiner. Som en del i det arbetet kan vi nu erbjuda dig möjligheten att betala din hyra via e-faktura från och med februarihyran 2019. Här besvarar vi de vanligaste frågorna om hur det fungerar.

Vad är e-faktura?

E-faktura är samma sak som en vanlig pappersfaktura fast den skickas elektroniskt till internetbanken istället för på papper hem i brevlådan. Fakturan ser ut på nästan samma sätt som pappersfakturan.

Varför ska jag ha hyresavin i form av e-faktura?
E-faktura via bank är ett säkert, enkelt och långsiktigt hållbart alternativ både för oss som skickar och för dig som tar emot e-faktura. Några specifika fördelar med att ta emot e-faktura är:

  • Enkelhet: Alla uppgifter för att göra betalningen är redan ifyllda, d.v.s. inga krångliga OCR-nummer eller referenser behöver anges.
  • Automatisk betalning: Utnyttjal möjligheten att genom inställningar i din bank, betala e-fakturan per automatik på förfallodagen.
  • Tillgänglighet och historik: Alla e-fakturor finns tillgängliga via banken i minst 18 månader.
  • Mobilitet: Enkelt att ta emot och betala e-fakturor var man än befinner sig.
Hur gör jag för att anmäla om e-faktura?

Du måste vara ansluten till internetbank för att kunna ta emot e-faktura. Så här gör du:

  • Logga in i din bank
  • Bankerna brukar ha en rubrik ”Anmäl e-faktura” under den fliken där du vanligtvis gör dina betalningar och överföringar. Där väljer du företag AB Ekerö Bostäder och anmäler dig.
  • Nästa faktura blir digital. När du får en e-faktura från oss får du ett meddelande om det på startsidan i din internetbank. Klicka på meddelandet för att komma till e-fakturan.
Hur gör jag om något är fel på e-fakturan?

Ta kontakt med Ekerö Bostäder så hjälper vi dig.

Vad gör jag om jag inte fått min e-faktura?
Kontakta oss så hjälper vi dig, och kom ihåg att du kan alltid se dina hyresavier under ”Mina Sidor” här på hemsidan.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank avanmäler du dig till e-faktura i den bank där du inte längre vill ta emot e-fakturor och anmäler dig därefter till e-faktura i din nya bank. Det är alltid den senaste anmälan till e-faktura som styr vart e-fakturan skickas.

Jag har fler frågor om e-faktura...

Har du fler frågor om e-faktura kontaktar du din bank så hjälper de dig.