- Du är här:
- Hem
- För hyresgäster
- Under boendetiden
- TV och internet
TV och internet
TV och internet
I alla våra områden är det TV via fibernätet som gäller. För att kunna se bas-utbudet (SVT1, SVT2, SVT Barn, Kunskapskanalen, SVT24 samt TV4) som ingår i hyran, behöver du en digitalbox. Det är Sappa som är ansvarig för TV-distributionen i våra bostadsområden med undantag för Adelsö där Telia är leverantör. Vid fel i bas-utbudet felanmäls det till Sappas kundtjänst på: Telefon 0774-444 744, knappval 1 eller via e-post: hej@sappa.se.
Hyresgäster på Adelsö anmäler fel i basutbudet till Telia via deras hemsida https://www.telia.se/privat/support/felanmalan/tv. Vill du ha fler kanaler kan du kontakta Sappa eller en annan TV-leverantör som GlobalConnect (Telia för Adelsö) samarbetar med. Du kan på GlobalConnects hemsida se vilka övriga samarbetspartners de har både vad det gäller TV, internet och telefoni. Boende på Adelsö kan se Telias utbud här: https://www.telia.se/privat/tv
Internet
I alla områden finns bredbandsfiber med öppet nät dragen. Det är GlobalConnect som ansvarar för fibern på alla områden (utom på Adelsö där Telias öppna nät gäller). Är du intresserad av t.ex. internetabonnemang via din fiberuppkoppling kontaktar du GlobalConnects kundtjänst på telefon på 0200-43 00 00 (vardagar 09:00-16:00 lunchstängt 12:00-13:00) eller via kontaktformulär på deras hemsida.
Boende på Adelsö kontaktar Telia via deras hemsida https://www.telia.se/privat/bredband eller deras kundtjänst på telefon 90 200 (vardagar: 08:00-19:00, lördagar: 10:00-18:00, söndagar: stängt). Det går också bra att gå in på oppenfiber.se och skriva in sin adress och därifrån också få samma information och hjälp hur man går tillväga.
Om du upplever problem med din internetanslutning är det viktigt att du gör en felanmälan hos din tjänsteleverantör, oavsett om problemet kan härledas till tjänsten eller fibernätet. Uppdateringar i en pågående felanmälan går direkt via din valda tjänsteleverantör.
Egen parabol
Om du vill sätta upp en egen parabol måste du få skriftligt tillstånd av Ekerö Bostäder som också talar om var du kan placera din parabolantenn.
Några saker att tänka på:
- Det får inte finnas risk för annans säkerhet eller för skador på fastigheten. Det är hyresgästen som ansvarar för eventuella person- eller sakskador som antennen orsakar.
- Kolla om hyresvärden kan tillhandahålla en ställning på vilken du kan montera en antenn.
- Om hyresvärden på grund av reparation av fastigheten begär att antennen med tillhörande anläggning tillfälligt tas bort, är det hyresgästens ansvar att ta bort och eventuellt återmontera på egen bekostnad.
- Vid avflyttning är det hyresgästens ansvar att på egen bekostnad ta bort anläggningen och återställa fastigheten i berörda delar i godtagbart skick.