Om svaret är nej på de tre första frågorna och ärendet gäller en felanmälan, kan du gå vidare och skapa en felanmälan.
Innan du gör felanmälan
Innan du gör en felanmälan är det bra att ställa dig några frågor. Detta hjälper dig att snabbt få svar från oss och ger oss bra förutsättningar att ge dig kvalitativ service.
Om felet innebär risk för personskada eller allvarlig skada på fastigheten - Ring oss direkt. Utanför kontorstid ringer du vår jour. Exempel på akuta fel:
Som hyresgäst ansvarar du för att åtgärda enklare problem själv, till exempel:
Du hittar vägledning och instruktioner i Hyresgästpärmen på Mina Sidor.
Om du delar gemensamma utrymmen som tvättstuga, trapphus eller soprum med dina grannar – kontrollera gärna Mina Sidor innan du gör en felanmälan.
Där kan du se om felet redan är inrapporterat för din lägenhet eller fastighet.
Innan du anmäler något – fundera på om det verkligen är ett fel som vi ska åtgärda.
Exempel på vad som inte är felanmälningar:
Sådana frågor besvaras istället via vår kundtjänst inom våra öppettider.
Om svaret är nej på de tre första frågorna och ärendet gäller en felanmälan, kan du gå vidare och skapa en felanmälan.
Logga in på Mina sidor och fyll i formuläret för felanmälan. Beskriv problemet så noggrant du kan – ju mer information du lämnar, desto större chans att vi kan åtgärda felet direkt vid första besöket. Det hjälper oss att ta med rätt verktyg och eventuella reservdelar. När din anmälan är registrerad får du en bekräftelse via e-post.
Om du har godkänt att vi får gå in med huvudnyckel när du inte är hemma, kommer du att få ett meddelande när vi har åtgärdat felet. Har du inte gett ditt godkännande, kontaktar vi dig för att bestämma en tid då vi möts i din bostad och åtgärdar felet tillsammans.
Så fungerar vår digitala felanmälan
För att ge dig så snabb och träffsäker service som möjligt har vi delat upp felanmälan i tre nivåer. Först väljer du objekt - ofta är det din bostad, men kan även vara utemiljö eller tvättstuga. Sedan utrymme – alltså det rum eller område där felet finns. Därefter väljer du detalj, det vill säga själva saken det är fel på. Till sist väljer du själva felet mer specifikt. Du har även möjlighet att skriva text och ta bild om du tror att det hjälper oss.
När du gör din felanmälan på Mina Sidor med dessa nivåer hjälper du oss att förstå felet direkt, det går snabbare till rätt person och ger dig snabbare hjälp.

Vi mäter för att bli bättre
För oss är det viktigt att du som hyresgäst får snabb hjälp. Därför mäter vi löpande hur lång tid det tar att åtgärda felanmälningar. Vår statistik visar att 80 % av alla fel som anmäls hanteras inom 1 till 5 arbetsdagar. Genom att se över felanmälan siktar vi på att hålla en hög servicenivå – och bli ännu bättre.
Vi registrerar ärendet direkt och gör en första bedömning av vad som behöver åtgärdas. I många fall kan vi hjälpa dig att lösa enklare fel direkt över telefon. Behöver vi mer information eller om du ska vara hemma vid åtgärd, kontaktar vi dig.
Vår bovärd eller en av våra upphandlade entreprenörer kommer hem till dig och åtgärdar felet. Om det krävs specialkompetens, till exempel av elektriker eller rörmokare, beställer vi tjänsten och informerar dig om när åtgärden sker.
Alla felanmälningar dokumenteras och görs tillgängliga under Mina Sidor. Där kan du följa ditt ärende, se status och få information om åtgärder som vidtagits.
El-, vatten- eller värmeavbrott
Om något akut händer när vi har stängt – som att elen försvinner, vattnet rinner ut eller värmen slutar fungera – finns hjälp att få dygnet runt. Vardagar efter kl. 12.00 ringer du vår växel på 08-420 032 00 så kopplas du till intern jour. Kvällar, helger och nätter kontaktar du vår externa jour på 020-21 21 12.
Felanmälan
Ja, på Mina Sidor kan du göra felanmälan på många saker i utemiljön, tvättstuga, soprummet och annat.
Bevakningen av samtliga parkeringsområden sköts av P-Service. Eventuella frågor gällande parkeringsböter ska ställas direkt till P-Service på telefon 0771-77 11 00. Ni kan också ringa P-Service för att anmäla felparkerade bilar i området.
Nej, detta klassas som störning. Blir man återkommande störd av sin granne är vår rekommendation att man i första hand tar kontakt med grannen och berättar det. För allvarliga störningar mellan kl. 22-06 hänvisas till Störningsjouren, tele: 08-706 20 65. Om det inte hjälper ska du anmäla störningen oss via info@ekerobostader.se.
Om du som hyresgäst upptäcker eller misstänker att ni har fått in ohyra i lägenheten ska ni omedelbart anmäla detta till Anticimex på telefon 075-245 10 00. Ekerö Bostäder har ett avtal med Anticimex.
Vid anmälan ska följande uppges:
- Namn och adress
- Försäkringsbolag: SRF
- Var ni har hittat ohyran
- Om möjligt vilken art det gäller alternativt spara ett exemplar i en ask eller dylikt för senare artbestämning
Mer information angående eventuella förberedelser mm. lämnas av Anticimex vid anmälan.
Gäller det TV eller internet kontakta din tjänsteleverantör. Uppgifter om detta finns i hyresgästpärmen under fliken "Ditt boende" när du har loggat in på Mina Sidor.
Skapa en felanmälan eller kontakta oss via telefon så fixar vi det kostnadsfritt!