Flytta in

Adressändring

När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (www.skatteverket.se/flytta). När du anmäler flytt blir du folkbokförd på den nya adressen. Det är gratis och kan göras i Skatteverkets e-tjänst eller via pappersblankett.

Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Rätt adress i folkbokföringen innebär bland annat att myndigheter och många andra aktörer i samhället har din riktiga adress. Önskar du eftersändning av din post beställer du det hos svensk adressändring (www.adressandring.se).

Notera att lägenhetsnumret är en del av din adress. Lägenhetsnumret består av fyra siffror som visar på vilken våning, och var på våningen, som lägenheten finns. Du hittar lägenhetsnumret i ditt hyresavtal och på dörren till din lägenhet.

Kom ihåg att du som är inneboende eller hyr en lägenhet i andra hand inte ska ange c/o i din flyttanmälan. Du måste se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.

Nyckelutlämning

Innan ditt inflyttningsdatum kommer du att bli kontaktad av oss för att boka in slutbesiktning av din blivande bostad. I samband med slutbesiktningen kommer du även att få kvittera ut dina nya nycklar.

Om du inte kan vara med på slutbesiktningen kvitterar du ut samtliga nycklar hos oss på vårt kontor, Bryggavägen 110, Hus A2, efter klockan 13.00 den första vardagen i månaden. Ring och boka en tid för utkvittering på 08-420 032 00. Kan du inte själv vara på plats kan du skicka ett ombud som ska ha med sig en fullmakt samt kunna visa upp din och egen legitimation.

Inflyttningsdagen

Några saker kan vara bra att känna till inför inflyttningen.

Är lägenheten inte i det skick du förväntade dig?

Är det fel som måste åtgärdas direkt, ska du kontakta oss. Tänk på att inte flytta in några saker och att inte gå in med skor innan du kollat städningen. Är du missnöjd med städningen är det viktigt att vi får en chans att kontakta den tidigare hyresgästen innan du har börjat flytta in eller städa själv.

Flyttkartonger och sopor

I alla områden finns hushållsnära källsortering där du kan lämna alla dina sopor i de kärl som finns uppställda. Tänk på att inte lämna dina sopor bredvid kärlen.

Bilparkering

Vi arbetar för att hålla bilarna borta från området. Tänk på att inte blockera tillfartsvägarna i onödan, och att du bara får stå inne i området för omedelbar in- och/eller urlastning. Så snart som möjligt måste bilen parkeras på gästparkeringen som finns i området eller om du hyr en egen bilplats.

Hemförsäkring

Det är jätteviktigt att du ser till att ha en hemförsäkring. Om du inte redan har en hemförsäkring, måste du teckna en sådan. Den täcker det mesta av dina kostnader om du råkar ut för inbrott i lägenheten, skada, brand med mera.

Elabonnemang

Du måste själv teckna elhandelsavtal.När du flyttar in har Ekerö Bostäder gjort en anmälan om nytt elabonnemang hos nätägaren. På Ekerö är det Ellevio som äger elnätet. Förutom det elnätsavtal som du fått behöver du även ett elhandelsavtal med det bolag som du köper elen av. Du väljer själv vilket
elhandelsföretag du vill använda. Om du inte väljer något elhandelsföretag anvisar Ellevio dig till Fortum Markets som är deras elnäthandelsföretag.

Glöm inte att också avsluta ditt gamla abonnemang i den lägenhet du flyttar ifrån.

Bredband och TV

I alla områden finns bredbandsfiber med öppet nät dragen. Det är GlobalConnect som ansvarar för fibern på alla områden utom på Adelsö där Telias öppna nät gäller. Är du intresserad av t.ex. internetabonnemang via din fiberuppkoppling kontaktar du GlobalConnects kundtjänst på telefon på 0200-43 00 00 (vardagar 09:00-16:00 lunchstängt 12:00-13:00) eller via kontaktformulär på deras hemsida.

I våra områden är det TV via fibernätet som gäller. För att kunna se bas-utbudet (SVT1, SVT2, TV4, SVT 24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och Kanal 6) som ingår i hyran, behöver du en digitalbox. Det är Sappa som är ansvarig för TV-distributionen i våra bostadsområden. Vid fel i bas-utbudet felanmäls det till Sappas kundtjänst på: Telefon 0774-444 744 eller via e-post: hej@sappa.se.

Vill du ha fler TV-kanaler kan du kontakta Sappa för att ta del av deras kanalerbjudanden.

Vill du ha en annan TV-leverantör än Sappa behöver du kontakta kundservice på GlobalConnect (tel:0200-43 00 00) där du förklarar att du valt att byta leverantör av TV. Efter att det är gjort kan du kontakta valfri leverantör som först då kan aktivera sin TV-signal via GlobalConnect nät. Du kan på GlobalConnects hemsida se vilka övriga samarbetspartners de har både vad det gäller TV, internet och telefoni.